2007. május 24.

Lehiggadt a Linkin Park


A nu-metal/rap metal egyik emblematikus csapata, a Linkin Park négy év után jelentkezett új albummal. A hetekben megjelent Minutes To Midnight eléggé sajátosra sikeredett, hiszen szinte csak az hiányzik belőle, amit eddig a Linkin Parkról hittünk, s így mindennek lehet nevezni a rajta sorjázó dalokat, csak nu-metalnak nem.. - rapnek meg még kevésbé. Hogy ez jó hír vagy sem? Döntse el mindenki maga.

Az már a borítót látva is szemet szúr, hogy a 2000-es áttörés óta a fiúk igencsak megváltoztak, és már nem is annyira fiúk: a képen a hat úriember jól kimért távolságot tartva, az árnyékban mélázik, háttal a hallgatónak. És Mike Shinodáék tényleg jól megrágták a dolgot: több mint egy évet ültek a stúdióban, száznál is több daltervet készítettek, amiből végül 17 nóta állt össze, de ebből csak 12 került fel az albumra, méghozzá Rick Rubin, a Metallica és az RHCP lemezein már bizonyított rockproducer és megfejtőember segedelmével.

A What I've Done című első maxi amúgy már április óta dübörög a slágerlistákon, és most végre itt a teljes album, ami választ ad a kérdésre: mi lesz a nu-metal őrület elcsendesedése után azzal a zenekarral, mely e műfaj egyik legismertebb képviselőjeként egy egész generáció stílusát határozta meg az ezredforduló idején? No igen, talán éppen ezen rágódnak az urak azon a borítón.

Az új album mindenesetre egy érettebb, kiforrottabb alkotásnak tekinthető, amiben csak nyomokban - például a "Given Up" vagy éppen a maxira is kimásolt "What I've Done" című dalokban - tűnnek fel a két előző lemezre jellemző elemek: Shinoda csak két számban rappel, a dacos düh pedig szinte teljesen odaveszett a nagy mélázásban. Kicsit úgy járt ez az album, ahogy a műfaj maga, hiszen a nu-metalra sokan mindig is mint afféle átmenetileg összállt hibridzenére gondoltak, ami idővel törvényszerűen alkotóelemire esik ismét szét.

Itt azonban mégsem egy szétesett lemezzel állunk szemben, mert szerencsés módon úgy alakult a helyzet, rockos gitárszólók és metálos zútások egyaránt előfordulnak a lemezen, s így az egyes dalok mindegyike karakteresebb, erősebb a korábbi lemezeknél - természetesen, hiszen azok afféle hibridek voltak. A fiúk tehát megküzdöttek a feladattal, és ezen nem is lehet csodálkozni, hiszen szívósságukat már a kezdet kezdetén bizonyították: kevesen tudják, hogy a zenekar már a kilencvenes években is működött, de csak hosszú évek után sikerült kiadót találniuk.

Mindenesetre ezek a dalok bizony nem harapnak már annyira, s hiába a szép gitártémák, a néhány tétel erejéig tartó begyorsulás és a szórványos rap: ez már sehol sem az a  nu-metal, nem az a csapat, ami egykor volt. Így aztán adódik a kérdés, hogy mindez hogy tetszik majd annak a sokmillió hallgatónak, aki éppen azért szerette az LP-t, amilyen volt?

Erre a kérdésre a fiúk nagyjából a következőt süthették ki a borítóképhez való pózolás közben: az egy dolog, hogy az évek során mi sem lettünk fiatalabbak, de rajongóink még kevésbé: tehát aki még 2000-ben az első sorokban zúzott a Crawlingra, az mára már régen maga mögött hagyta a gimit, sőt: minden bizonnyal a jogsit is megszerezte már, hogy a többiről ne is beszéljünk. Úgyhogy akkor csak komolyodjunk mi is, legyünk egy kicsit kimértebbek.

Úgyhogy ha júniusban Nickelsdorfban, vagy esetleg Prágában a Linkin Park koncertjére várunk, akkor a Shinoda-Bennington páros jól ismert rap-vokál kombináció meg a hangos világfájdalom-kiordibálás mellett készüljünk fel egy-két U2-s gitárfutamra, mélázó percekre, pátoszra és komoly gondolatokra is. Csak az menjen tehát, aki úgy gondolja, felnőtt a feladathoz, mert a tombolni akarók bizony már (percekkel) éjfél előtt bealudhatnak...

sarkanyfog