2006. december 8.

Van aki zenél - van aki odapörköl!

Az industrial metal kifejezés valószínűleg keveseket hoz lázba, a Rammstein nevére azonban bizonyára sokan felkapják a fejüket.. igen, ez az a zenekar, mely egy légikatasztrófáról nevezte el magát, és szabadalmaztatta az arcra szerelhető lángszóró színpadi alkalmazását - élő koncerten, pár lépésre a közönségtől.


A tűzcsóvák nem maradtak el a franciaországi Nimes-ben is, ahol 2005 nyarán - annak ellenére, hogy szinte csak német nyelvű dalaik vannak - egy tomboló franciákkal teli stadion fogadta a Rammstein zenekart. A legnagyobb őrjöngés persze ezen az estén is az olyan slágereket fogadta, mint például az Ich Will, a Du Hast vagy a Links 2 3 4, melyek remekül építenek az átlagos földlakó nagyjából százszavas némettudására.. no meg arra a sztereotípiára, hogy ha valaki szigorú, katonás és mély hangon énekel, akkor az csak német lehet - méghozzá csak a Rammstein.

Minden bizonnyal tudatosan alakította ki magáról ezt a képet az 1994-ban alakult kelet-németországi banda - jóllehet a polgárpukkasztás "öltözz német katonának, énekelj indulókat és masírozz fel-alá a színpadon" összetételű receptjét eredetileg nem ők találták ki. A Rammstein első albuma az 1997-es Herzeleid volt, melynek sikerét csak fokozta néhány filmes szereplés: a David Lynch rendezte Lost Highway-be bekerülő daluk bizonyára sok új rajongót hozott a csapatnak, csakúgy mint a Mátrixban felbukkanó Du Hast, vagy az xXx-ben megdörrenő Feuer Frei.

A legutóbbi, 2005-ös Rosenrot is hasonló recept alapján készült, mint az egykori debütalbum: a legfrissebb 11 dalt is Till könnyen megjegyezhető refrénjei, Flake egyszerű, de karakteres szintibetétjei, valamint a két gitáros leegyszerűsített, de éppen monotonitásukkal lehengerlő reszelései teszik átütő erejűvé. Persze, ma már a németül nem értők számára is világos: ezek a nóták bizony sokszor brutális, perverz vagy erőszakos témákat járnak körül, legyen szó rémálmokról, erőszakról, vagy mondjuk a pár évvel ezelőtti német kannibál esetéről.. e tabutémák folyamatos feszegetése miatt is rengetegen támadták a Rammsteint - jórészt alaptalanul, hiszen aki elmélyül a sejtelmes szójátékokkal, kétértelmű utalásokkal átszőtt dalszövegek világában, az előtt hamar világossá válik: attól, hogy e zenekar kényes kérdésekkel, vagy éppen az erőszakkal foglalkozik, még nem feltétlen helyesli, vagy bátorítja is azt.


Az mindenesetre tény, hogy a Rammstein népszerűsége mára minden képzeletet felülmúl: egy underground műfaj - a már említett industrial metal - képviselőjeként vált milliók kedvencévé, több mint 12 millió lemezt adott el világszerte. Sikerük valódi titka pedig minden bizonnyal abban rejlik, hogy minden egyes szerzeményüket erős koncepcióval, gondolati háttérrel készítik el: a Mein Teil című nóta például nem csak egyszerűen egy németországi kannibálról szól, hanem a koncert alatt Till valóban alápörköl a hatalmas üstben szintiző Flake-nek, majd megkergeti őt egy hentesbárdnak álcázott mikrofonnal.

A Rammstein legkedvesebb színpadi kelléke azonban még mindig a tűz: a Feuer Frei végén ugyanúgy felcsapnak a tűznyelvek az arcra szerelhető lángszórókból, mint ahogy a legfrissebb album nyitódala, a Benzin alatt - melyet a zenekar maga is csak így kommentált: ez a mi ódánk a piromániához.